I Halland syns de första automobilerna 1902. Det var utomsocknes fordon på genomresa. Tidningen Halland beskriver dem som ”väldiga kontinentala automobiler, stora som tröskverk”.
1904 körde en automobil från Göteborg ner för Högelid och in i Halmstad. I Hallandsposten beskrivs hur flera hästar råkade i sken skrämda av ”det flåsande odjuret”.

1907 började automoblerna i Sverige registreras av Stockholms polisstyrelse.
Alla bilar blev 1907 tilldelade ett igenkänningsmärke.
För att köra en bil infördes samtidigt krav på ett kompetensbevis.
Några av de första bilarna i Halmstad som troligen funnits i Halmstad några år men som registrerades 1907.

N 2 – Ägare var Axel Peter Nilsson som några år tidigare grundat cykelfabriken Rex.
På bilden syns Axel Peter Nilssons son på en Oldsmobile modell 1903

N 9 och N10 Wallbergs fabriksaktiebolag
Fabrikör Isak Wallbergs lastbilar som användes för att frakta spannmål och mjöl från Slottsmöllan till staden.
Dessa lastbilar körde i 20 km i timmen, vägde 10 ton samt hade järnhjul.
Bilarna orsakade stor skada på vägar och husen skakade när bilarna körde genom staden.
Målning av Nils Johansson

Den första taxirörelsen i Halmstad startades av Anders Grahm som 1908 beställde 3 automobiler av märket Cadillac med taxametrar att införliva i sin rörelse med hästdroskor.
Automobilerna placerades på Stora Torg. Synpunkterna på bilarna var delade.
– Eleganta, lätthanterliga och tystgående.
– Bilarna är som en flock mastodonter som tagit staden i besittning och jagar byte gata upp och ned.
Cadillac modell 1905
Foto Nordiska museet
N4 – Ägare var Apotekare Oscar Emil Wallén som byggde hus med apotek på Köpmansgatan 12 när han kom till Halmstad 1905.
N 11- Oskar Reinhold Wallberg, son till fabrikören Isak Reinhold Wallberg på Slottsmöllan.

Halmstads första bilhandlare
Familjen Levin som sålde velocipeder utökade på 1920-talet verksamheten genom att också börja sälja bilar.
Det var märkena Dodge, Chevrolet och Ford.
Chevroletbilarna kom i jättelika trälådor i delar som sedan fick monteras ihop i Levins fastighet.
Chevrolet modell 1925
Foto Västergötlands museum
Trafiken genom Halmstad

All genomfartstrafik gick genom Norre Port på Storgatan och över Österbro.
Trafiken ökade snabbt och 1927 placerades en trafikpolis i korsningen Storgatan/Brogatan.
Poliskonstapel Viktor Finnberg dirigerade trafiken i korsningen till 1939.
Teckning från karikatyrhäftet Halmstadlaxar från 1935

1929 installerades Halmstads första trafikljus för att reglera trafiken genom Norre Port.
1939 enkelriktades trafiken genom Norre Port.
Södergående trafik gick genom porten och norrgående via Skolgatan och Fredriksvallsgatan.
1971 förbjöds biltrafiken helt genom Norre Port.
1956 var Slottsbron klar och genomfartstrafiken flyttades från Storgatan och Österbro.
Istället gick trafiken från Högelid via Karl XI:s väg till Slottsbron.
1967 invigdes E6 öster om Halmstad och genomfartstrafiken i centrala Halmstad upphörde.

Källor
Stockholms polisstyrelse, Meddelanden angående automobiltrafik 1907
Aremar – Kors och tvärs i tid och rum. – När automobilen kom till stan
GHÅ 1927 sid 130-131 – Apotekare Oscar Emil Wallén
GHÅ 1965 sid 119-120 Axel Peter Nilsson och Rex fabriken
GHÅ 1988 sid 140-146 Cykelfabriken Rex
Norre Port rediviva, Erik Hägge